Fotografie vanuit een vlieger

Cees Kuppens
Eibergen

Jaarverslag Fotoalbum E-Mail Ontwerp en constructie van de apparatuur

Hier ziet u  hoe ik te werk ga bij de bouw van mijn apparatuur. De versie (7) is nog compacter, lichter en heeft meer mogelijkheden dan zijn voorganger.

Hieronder enkele foto’s van de werkzaamheden bij de ontwikkeling en productie van de elektronische schakelingen en de mechanische delen.

Het model is het zelfde gekozen als versie 6.

De etsmachine, hiermee wordt het kopermateriaal tussen de sporen weg ge-etst.

De groene printplaat is een 3d computeranimatie, de blauwe is de daadwerkelijk gebouwde elektronicaprint.

De camera is zodanig ingebouwd, dat het erg moeilijk is om deze te verwijderen uit het frame. De reden is, dat de camera verbonden is met een multifunctionele steker, deze is vrij kwetsbaar. Bovendien zit deze steker deels over de schoef heen die de camera in het frame houdt. De lastig te demonteren mechanische aansluiting van de knop om het fototoestel om te kunnen schakelen naar panoramafotografie en weer naar normale fotografie maakt het feest compleet. Om deze redenen heb ik dus alle aansluitingen die nodig zijn om de camera te laden, te bedienen, bestanden overzetten, naar buiten uitgevoerd. De camera hoeft er dus nooit meer uit.

Vandaar dat ik iets moest verzinnen om de cameraaccu te kunnen laden terwijl deze in de camera zit, dat kan dus bij dit Sony apparaat niet. Ik heb eerst een nep batterij gemaakt van plexiglas en de + en de - aansluiting naar buiten uitgevoerd. De camera meldde dat ik de orginele accu’s moest gebruiken en schakelde zich toen weer uit. Het blijkt, dat op de middelste aansluiting van de cameraaccu door de accu een datasignaal afgegeven wordt waarmee de camera ‘ziet’ wat de status van de accu is. Na de lader bestudeerd te hebben, kwam ik op het volgende idee, de accu blijft in de camera en de + en - draad voer ik naar buiten uit.


Om de adapter op de camera aan te kunnen sluiten, heb ik een aparte multifunctionele kabel moeten kopen, deze was €45,- (dankjewel Sony) Het enige wat er nog van deze kabel over bleef, zie je hieronder. Het deed wel erg veel pijn om zomaar de kniptang in die dure kabel te zetten en daarna maar hopen dat alles gaat werken. Voordat dit allemaal weer voor elkaar was heb ik heel wat zweetdruppels gelaten.

Maar ja er was geen ruimte voor een paar draadjes in die camera. Toen kwam ik op het idee om platte lintkabel te gebruiken. Om iets of wat ruimte te creeren, heb ik de sticker van de batterij verwijderd en heb de platte lintkabel er tegenaan geplakt, de uiteinden van de lintkabel heb ik afgestript en over de + en - aansluiting gebogen. Daarna de accu voorzichtig in de camera geschoven en via het klepje kon de lintkabel eenvoudig naar buiten uitgevoerd worden.


Bij het ontwerp van het mechanisch gedeelte heb ik me eerst een paar doelen gesteld.

1- Het moet een compact apparaat worden.
2- Het moet een degelijk apparaat worden.
3- Het moet( net als zijn voorganger) een betrouwbaar apparaat worden.
4- De mogelijkheden van de camera zoveel mogelijk gebruiken (kunnen zoomen en panoramafotografie)
5- Uitgebalanceerde gewichtsverdeling voor beide assen. (hor. en vert.)
6- Zo mogelijk alle draadjes wegwerken, dit verhoogd de betrouwbaarheid.

Van een vlak aluminiumplaatje naar het frame voor de camera.

              

Dan kunnen de mechanische delen rond de camera opgebouwd worden.

En vervolgens de elektronica inbouwen. Rechts  is het kastje leeg, onder is het kastje vol.

Het solderen van alle draadjes.

Met behulp van een lijnlaser wordt het zwaartepunt bepaald voor de optimale balancering.

Eindelijk klaar, op 3 april 2011 om 17:15 uur. Ik heb wel veel tegenslag gehad bij het bouwen van dit apparaat. Er deden zich best wel grote problemen voor tijdens de bouw en het testen. zoals de camera-accu die niet op te laden is in de camera, de connector van de camera die veel te dicht op de bevestigings schroef zit, een servo waar rook uit kwam, een kortsluiting in een stuurcircuit, stekkertjes die net niet pasten, kortom meerdere malen was het crisis op mijn zoldertje. Voordeel is dan wel dat ik er weer een heleboel van heb geleerd.


Foto boven; De fotogevoelige laag wordt aangebracht en gedroogd op het printmateriaal.

Foto boven; de belichtingsbak met UV licht om de tekening over te zetten op de fotogevoelige laag. Hierna volgt het ontwikkelen en het etsen.